‘Communicatie’ dient beleidsmatige of bedrijfsmatige doelen.
Zinvolle (beleids) communicatie begint dan ook met een analyse waarom ‘communicatie’ ingezet wordt (why).
Als dat helder is, dient onderscheid gemaakt te worden in hoofd- en bijzaken (what), en moet een strategie worden bepaald (how). Het vinden van het goede verhaal en de juiste instrumenten betekent éérst denken over (beleids)doelen, doelgroepen, boodschappen en dan pas doen.
DEVIES ABC werkt vanuit een stramien van ‘analyse – doel – doelgroep – boodschap – strategie – middelen – budget en evaluatie’. Dat leidt in (beleids)organisaties tot gerichte strategieën, doordachte plannen en middelen.
Advies en Begeleiding in Communicatie:
ABC in Beleid & Communicatie trajecten:
Adviseren en begeleiden van directies en/of beleidswerkers rond ‘de communicatieparagraaf’; analyseren van communicatiebehoefte, opzetten van communicatiebeleid en -trajecten (of plannen).
ABC bij Crises & Issues
Adviseren en intern begeleiden van de organisatie rond de crisiscommunicatie of het issuemanagement: hetzij via monitoring en het opstellen van issuepapers, zo mogelijk met ‘in-house’ presentaties of project begeleiding.
ABC in Media & Woordvoering
Adviseren en begeleiden in mediabeleid of het opnemen van de woordvoering. Het devies: ‘it goes on the job…’
ABC in Content & Redactie
Begeleiden en bewerken van webteksten. Content strategie bepalen in (beleids)communicatie: focus op inhoud, boodschap en informatie.
ABC in Ghostwriting & Copywriting
Het samenstellen van een inleiding of speech: vorm en inhoud in balans.
Veel beleidsnotities kunnen ook nog wel wat copywriting (redactionele editing) gebruiken.
ABC: Ad Hoc & Ad Interim rond PA, PR & Communicatie, waarvoor een (beleidsmatige) organisatie externe capaciteit nodig heeft: ‘bel of mail’.